Ihan OTOna: Roosa Kananen – OTO-toimijasta päätoimiseksi taitovalmentajaksi

Roosa Kananen on viihtynyt jäähallilla koko elämänsä, aluksi taitoluistelun parissa. Kun oma laji meni tauolle, Roosa ehti käydä poissa kotipaikkakunnaltaan – kunnes Junnu Hokki kutsui takaisin Kajaaniin. Jäähallin arki sytytti kipinän uudelleen. Missio oli selkeä: luistelutaidon opettaminen junioreille. Näin Roosasta tuli Leijona-kiekkokoulun ohjaaja.


Kananen toimi Leijona-kiekkokoulun ohjaajana 13 vuotta ja vastasi viimeiset viisi vuotta koko kiekkokoulusta seurassa. Päivätyön ja opiskelun ohella tehty OTO-rooli kasvoi lopulta päätoimiseksi. Nykyisin Roosa kehittää seuran luisteluvalmennusta, tarjoaa valmentajille arjen käyttöharjoitteita, vastaa rekrytoinnista ja toimii edelleen Leijona-kiekkokoulun vastaavana.


Ke_15.3.2023_7.jpg

”Lasten innostus ja oivallukset ovat tämän työn paras puoli.”


Taitoluistelusta junnukiekkoon

– Hyppäsin omasta lajistani ohjaajaksi ja samaan aikaan junnukiekon puolelle vetämään kiekkokouluja. Kun oma laji meni tauolle, pohdin suuntaa, olin hetken pois kotipaikkakunnalta ja sitten Junnu Hokki kutsui takaisin jäähallille. Sitä kautta löysin uudelleen jääurheilun, Roosa kertoo.

OTOn rinnalla hän vahvisti osaamistaan: Vuokatissa suoritettu valmentajan ammattitutkinto avasi oven syvemmälle seuratyöhön. Liikunnanohjaajan (AMK) opintojen aikana harjoittelut ja opinnäytetyö kohdistuivat seuraan.

– Valmennuspäällikkö ehdotti täysipäiväistä työtä. Kun palkkaus mahdollistettiin, aloitin päätoimisena. Tavoite oli alusta asti tuoda seuraan vahvaa luisteluosaamista ja hyödyntää myös aluejärjestöpuolella kertynyttä kokemusta.

Mitä taitovalmentaja tekee?

Roosan arki on yhdistelmä kehittämistä ja käytäntöä.

– Kehitämme luisteluvalmennusta, tuon valmentajille konkreettisia harjoitteita arkeen, vastaan rekrytoinnista ja vedän Leijona-kiekkokoulua. Rooli on moninainen, mutta punainen lanka on sama: varmistaa, että luistelun perusta on kunnossa – kaikilla ikäluokilla.


7554cdf5-6072-454e-99bf-7990b4047a0085.jpg 

”Kun pelillisesti vaikeakin juttu loksahtaa, se ilo on aitoa.”


Oppimisen ilo ja priorisoinnin haaste

– Lasten innostus ja se, miten he oppivat uutta, on parasta. Vaikka tehtäisiin vaikeitakin juttuja, onnistumisen riemu on käsin kosketeltavaa.

Seurakentällä työ ei kuitenkaan lopu kesken.

– Tekemistä löytyy aina. Siksi priorisointi ja ajankäyttö ovat isoimmat haasteet: mihin keskitytään ensin ja millä aikataululla.


Ke_15.3.2023_15.jpg 

"Työ Leijona-kiekkokoulussa antoi arkeen paljon voimaa. Sain olla lasten kanssa tekemässä käytännön ohjaustyötä."


OTO-vuosista voimaa opintoihin – kohti päätoimisuutta

OTOn merkitys oli Roosalle henkilökohtaisesti suuri.

– Opiskelin samaan aikaan, ja työ Leijona-kiekkokoulussa antoi arkeen paljon voimaa. Sain olla lasten kanssa tekemässä käytännön ohjaustyötä. Se vahvisti suuntaa ja vei kohti nykyistä roolia.

Roosa haluaa jatkaa Junnu Hokin valmennuskulttuurin kehittämistä niin, että mahdollisimman monella lapsella on turvallinen, innostava polku jäälle.

– Haluan, että luistelu on meillä vahva yhteinen kieli. Kun perusasiat tehdään hyvin, lapsilla on enemmän onnistumisia ja siitä syntyy se kipinä, joka kantaa.


Ke_15.3.2023_79.jpg

 

Etsi sivustolta