keskiviikko, 31 maaliskuu 2021 10:26

Polar mahdollistaa laadukkaamman omatoimisen harjoittelun

Kirjoittanut Ville Uronen
Polar mahdollistaa laadukkaamman omatoimisen harjoittelun Polar

Tällä hetkellä kaikki valmentajat miettivät, miten tarjota laadukasta valmennusta ja harjoittelun seurantaa pelaajille. Pelaajat joutuvat harjoittelemaan enemmän yksin ja ottamaan itse vastuuta harjoittelun laadusta kuin koskaan aikaisemmin. Lajina jääkiekko vaatii pelaajalta hyvin monia ominaisuuksia, joiden tasapäinen harjoittaminen luo mahdollisuuden kehittymiselle.

Treenien mittaaminen Polarin laitteilla tuo ensiarvoisen tärkeää tukea mitatun datan kautta sekä pelaajalle että valmentajalle. Pelaaja oppii uusia asioita harjoittelusta ja kehonsa toiminnasta, ja valmentajan on helppo seurata harjoitustietoja ja pelaajien kuormituksen tilaa maksuttoman Polar Flow for Coach -palvelun kautta.

Datapohjaisen harjoittelun aloittaminen on helppoa, ja edullista. Liikkeelle pääsee pelkällä Polar H10 tai Polar Verity Sense -sykesensori. Sensori lähettää syketiedot puhelimelle, tai treenin voi tallentaa myös sykesensorin muistiin. Kun pelaaja synkronoi treenitiedot Polar Flow -palveluun, pääsee myös valmentaja katsomaan ja kommentoimaan treenejä pelaajan suostumuksella. Tämä mahdollistaa sen, että pelaaja oppii tekemään suunnitellut treenit ja valmentaja oppii tuntemaan pelaajansa paremmin. Näitä samoja sykesensoreita voidaan käyttää myös jääharjoittelun livesykeseurannassa maksuttoman Polar Team -sovelluksen kanssa.

Seuraava askel tästä eteenpäin on treenikello. Polarilla on useita jääkiekkoilijan käyttöön soveltuvia vaihtoehtoja, joiden avulla päästään vielä huomattavasti tarkemmin kiinni pelaajan kuormitukseen ja palautumiseen. Nykyiset mittarit on tarkoitettu 24/7 käyttöön, jolloin treenien ohella mitataan myös muuta fyysistä aktiivisuutta, ja yön aikana unen määrä ja laatua sekä palautumista.

Yön aikana tapahtuva Nightly Recharge™ -palautumisen mittaus mittaa käyttäjän yön aikaista sykettä, sykevälivaihtelua ja hengitystiheyttä sekä ottaa huomioon myös mittarin mittaaman unidatan. Uni ja autonomisen hermoston (ANS) aktiivisuus ovat tunnetusti hyviä palautumisen mittareita, joten pelaaja saa luotettavaa tietoa elimistön tilasta omien tuntemusten tueksi. Mittarin käyttäjä saa aamulla palautetta siitä, miten hänen kehonsa on palautunut edellisen yön aikana verrattuna edellisen 28 yön keskiarvoon. Vertailu tehdään nimenomaan omiin tietoihin, eikä yleisiin keskiarvoihin, minkä vuoksi Polarin tarjoama mittaus on hyvin luotettavaa. Yön aikana tapahtuvasta palautumisen mittaamisesta voi lukea lisää täällä.

Sykkeenmittausta on perinteisesti käytetty kestävyysharjoittelun tukena, mutta syke on hyvä apuväline myös muiden ominaisuuksien harjoittamisessa. Syketietojen avulla saadaan esimerkiksi hyvin mitattua harjoittelun kokonaiskuormaa. Mitattu data antaa mahdollisuuden faktoihin perustuviin ratkaisuihin harjoittelun määrän ja kuormituksen suhteen. Laadukas harjoittelu tuottaa laadukkaita pelaajia!

Olet nyt

Lisää uutisia kotimaasta